Οι άνθρωποι εγκατέλειψαν τα πνευματικά τους καταφύγια και οι ζωές τους έγιναν λιγότερο εσωτερικές και πνευματικές, επειδή τώρα έχουν περισσότερα να κάνουν.

David Gelernter, καθηγητής πληροφορικής στο πανεπιστήμιο του Yale και επιστημονικά υπεύθυνος στη Mirror Worlds Technologies (New Haven).

Ζούμε σε μια εποχή, όπου κυριαρχούν οι γρήγοροι και έντονοι ρυθμοί ζωής, το ακατάπαυστο κυνήγι των υλικών αγαθών αλλά και οι απότομες αλλαγές. Οι παραδοσιακές αξίες, που αποτελούσαν συνεκτικό δεσμό έχουν αρχίζει να ξεθωριάζουν. Ο άνθρωπος μέσα σε αυτό το χαώδη κόσμο προσπαθεί πέρα από την εξασφάλιση των υλικών αγαθών, να διατηρήσει μια καλή σχέση όχι μόνο με τον ίδιο του τον εαυτό, αλλά και με το περιβάλλον γύρω του. Εδώ χάνεται η ισορροπία και επαληθεύεται ο Galernter. Δεν υπάρχει πλέον χρόνος στο σύγχρονο άτομο για επικοινωνία με τον εαυτό, για επαφή με τις επιθυμίες και τα συναισθήματα του, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Άραγε ο άνθρωπος που δε γνωρίζει τον εαυτό του, πώς θα μπορέσει να δημιουργήσει υγιείς και τροφοδοτικές σχέσεις με τους γύρω του; Πώς θα πάρει ικανοποίηση από την επαφή με το περιβάλλον του.

Σαν να μην έφτανε αυτό, η εποχή που διανύουμε και η οικονομική κρίση επιτείνουν τα όποια συναισθήματα άγχους και ανασφάλειας και μας οδηγούν ακόμη πιο κοντά στη μελαγχολία. Η ανάγκη για ανθρώπινη επαφή γίνεται τώρα πιο επιτακτική από ποτέ, όπως επίσης και η ανάγκη να αισθανθούμε ότι η ζωή μας μπαίνει σε μια τάξη και ισορροπία.

Εδώ έρχεται ο ρόλος του ψυχολόγου, ο οποίος θα αναλάβει να βγάλει τον άνθρωπο αυτό από το αδιέξοδο του, θα τον καθοδηγήσει, ώστε να δει εναλλακτικούς τρόπους σκέψης και δράσης, θα τον βοηθήσει να αποκτήσει εμπιστοσύνη και να χτίσει γέφυρες επικοινωνίας, θα του μάθει δεξιότητες, αλλά και θα του προσφέρει νέους ορίζοντες. Θα ξεκινήσουν από κοινού το μακρύ ταξίδι προς την αυτογνωσία, ένα ταξίδι που όμως αξίζει τον κόπο γιατί βελτιώνει όλες τις πτυχές της ζωής. Χρειάζεται κόπο, προσπάθεια και συνεργασία των δύο πλευρών.

Να σημειωθεί ότι ο θεραπευόμενος δεν επιδέχεται κανέναν κοινωνικό στιγματισμό. Αντίθετα, αποτελεί έναν άνθρωπο με δύναμη και θάρρος, που αναγνωρίζει την αδυναμία του και είναι διατεθειμένος να την αντιμετωπίσει και να παλέψει, ώστε να οδηγηθεί σε μια νέα ευχάριστη κατάσταση πληρότητας. Και μόνο η επίσκεψη στον ψυχολόγο αποτελεί το πρώτο βήμα για μια νέα αρχή και για αλλαγή των καταστάσεων που μας βασανίζουν.

Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Η επιστροφή στο σχολείο

Το καλοκαίρι τελείωσε, επιστρέψαμε στο σπίτι και σε λίγες μέρες αρχίζουν τα σχολεία. Η ψυχολόγος Κρίστη Μηλιόρδου σου δείχνει την κατεύθυνση ώστε ο δρόμος από τις διακοπές στο θρανίο να είναι εύκολος...

 
Το τέλος του καλοκαιριού σηματοδοτεί και το τέλος μίας μεγάλης περιόδου χαλάρωσης τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς. Σταδιακά καλούνται να αλλάξουν και πάλι την καθημερινότητά τους και να προετοιμαστούν για την επάνοδό τους στο σχολείο. Το δομημένο σχολικό πρόγραμμα έρχεται να αντικαταστήσει την έως τώρα ανέμελη καθημερινότητα του καλοκαιριού. Η επιστροφή στο σχολείο είναι μία από τις μεγαλύτερες μεταβάσεις κατά τη διάρκεια του έτους. Για κάποια παιδιά αποτελεί μία πολύ ευχάριστη στιγμή ενώ για κάποια άλλα η προσαρμογή είναι δύσκολη.
 
Πώς αισθάνονται τα παιδιά για την επιστροφή στο σχολείο;
Η επάνοδος των παιδιών στο σχολείο μπορεί να τους δημιουργήσει ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μία πλευρά θα δείχνουν ενθουσιασμένα που θα έρθουν και πάλι σε επαφή με τους φίλους τους. Επίσης, είναι βέβαιο ότι θα ευχαριστηθούν πολύ με την αγορά των νέων χαρτικών, βιβλίων και ενδυμάτων που θα καλύψουν τις ανάγκες της νέας σχολικής χρονιάς.
Ωστόσο, είναι πολύ πιθανόν να αισθανθούν άγχος και πίεση για τη φετινή τους πορεία στην τάξη ή να νιώσουν στεναχωρημένα και αναστατωμένα που διακόπτονται οι διακοπές τους. Πολλά παιδιά μάλιστα πιέζονται ώστε οι αποδόσεις τους να είναι αυτές που αναμένουν οι γονείς, οι δάσκαλοι ή άλλα μέλη του περιβάλλοντός τους.
Επιπρόσθετα, οι μαθητές μεγαλύτερων τάξεων και ιδιαιτέρως εκείνοι που πρόκειται να εξεταστούν πανελλαδικά στο τέλος της χρονιάς που έρχεται, ανησυχούν τόσο για το φόρτο εργασίας όσο και για το πώς πρέπει να μοιράσουν το χρόνο τους μεταξύ σχολείου, μελέτης και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
Τα παιδιά όλων των ηλικιών έχουν βιώσει διαφορετικές εμπειρίες στο σχολείο τις οποίες οι γονείς οφείλουν να λάβουν σοβαρά υπόψη. Για παράδειγμα αν κάποιο παιδί έχει δεχθεί απειλή από κάποιο συμμαθητή ή έχει αντιμετωπίσει κάποιες δυσκολίες στην επικοινωνία με το δάσκαλο ή τη δασκάλα του τότε η ανησυχία για την επαναφορά στο σχολείο θα είναι μεγαλύτερη.
 
Πώς μπορούν οι γονείς να κάνουν ευκολότερη τη μετάβαση στο σχολείο;
Είτε τα παιδιά αισθάνονται ενθουσιασμένα για την επιστροφή στο σχολείο είτε όχι, οι γονείς μπορούν να κάνουν τη μετάβαση τους από το καλοκαίρι στο φθινόπωρο ευκολότερη επαναφέροντάς τα σταδιακά στο νέο πρόγραμμα.
Μία ή δύο εβδομάδες πριν (αναλογικά πάντα με την ηλικία του παιδιού) ξεκινήστε την επαναφορά στη σχολική καθημερινότητα. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να έχουν μία σταδιακή προσαρμογή στους ρυθμούς του σχολείου.
 
Ώρες ύπνου...
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι γονείς και τα παιδιά είναι πιο χαλαροί όσον αφορά στην τήρηση του ωραρίου ύπνου. Συχνά μάλιστα το ξυπνητήρι εγκαταλείπεται και τα παιδιά συνηθίζουν να κοιμούνται και να ξυπνούν όποια ώρα θελήσουν. Εάν η ώρα που κοιμάται το παιδί έχει παρασυρθεί αρκετά πιο αργά είναι ωφέλιμο μία έως δύο εβδομάδες πριν από την πρώτη ημέρα του σχολείου, να προσαρμόσετε το πρόγραμμα του παιδιού σας για να ταιριάζει με την εποχή που αυτός ή αυτή θα πρέπει να ξυπνήσει και να πάει για ύπνο κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
 
Προετοιμασία σχολικών ειδών!
Μία ευχάριστη διαδικασία για τα παιδιά είναι η έξοδος για την αγορά των νέων σχολικών ειδών που θα χρειαστούν για τη νέα χρονιά. Ένα καινούριο σχολικό σακίδιο, πολύχρωμα τετράδια και στυλό ή ακόμα και μία μοντέρνα μολυβοθήκη θα είναι το κίνητρο για να περιμένουν την πρώτη μέρα του σχολείου με αγωνία και καλή διάθεση.
Επίσης, η αγορά νέων ρούχων για το σχολείο θα είναι μία νότα ευχαρίστησης που θα τα εξοικειώσει γρήγορα με τη νέα καθημερινότητα. Μπορείτε να συνδυάσετε τις νέες αγορές με μία βόλτα για φαγητό (προτιμήστε το αγαπημένο τους) κατά την οποία θα αποχαιρετίσετε όλοι μαζί το καλοκαίρι και θα μιλήσετε για τη νέα σχολική χρονιά.
 
Διαβάστε μαζί βιβλία
Επισκεφτείτε μαζί την τοπική βιβλιοθήκη και βρείτε χρόνο να διαβάσετε μαζί κάποια από τις σειρές βιβλίων που κυκλοφορούν δίνοντας του την επιλογή να διαλέξει το θέμα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και την ηλικία του. Είναι ένας ευχάριστος και δημιουργικός τρόπος για να προετοιμαστεί για τις προκλήσεις κατά την επιστροφή του στο σχολείο.
 
Νέα εξωσχολική δραστηριότητα...
Ταυτόχρονα με τη νέα σχολική χρονιά δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να επιλέξει μία εξωσχολική δραστηριότητα. Η ζωγραφική, το ποδόσφαιρο, το μπαλέτο ή η κολύμβηση θα βοηθήσουν σημαντικά τόσο στη σωματική υγεία του παιδιού σας όσο και στην κοινωνικοποίησή του, αφού θα έρχεται καθημερινά σε επαφή με κόσμο κάνοντας ταυτόχρονα κάτι που του αρέσει και προσφέροντας σε εσάς λίγες ώρες χαλάρωσης κατά τη διάρκεια της ημέρας.
 
Συζητήστε με το παιδί για τη νέα χρονιά!
Μιλήστε με το παιδί σας σχετικά με το επερχόμενο σχολικό έτος. Μία τέτοια συνομιλία θα διευκολύνει την οποιαδήποτε ανησυχία του καθώς θα του προσφέρετε τη δυνατότητα να σας μιλήσει για τα συναισθήματά του, τους πιθανούς φόβους του και τις ανησυχίες που μπορεί να έχει. Εξερευνήστε μαζί τι θα του φανεί διασκεδαστικό, τι πιστεύει ότι θα μάθει φέτος και αν υπάρχει κάποιος στόχος που θέλει να θέσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε μας τη γνώμη σας: